Pokud patříte k lidem, kteří pořád hubnou, a přitom to na nich není vidět, nezoufejte, protože v tom nejste sami. Namísto toho se na hubnutí zkuste podívat z jiné stránky. Je totiž dost možné, že zhubnout nemůžete kvůli tomu, že jste si nevybudovali správný návyk. Začít můžete ještě dnes!




Vše je jen o zvyku

Ráno si uvaříte kávu a zakrojíte si kousek z bábovky, kterou jste večer upekli. Neměli byste, protože se pokoušíte omezit sladké, jenže vy jste na takový postup zvyklí. Vždy si po ránu a ke kávě dáváte sladké.

Ráno vstanete a jdete si automaticky umýt zuby, vždyť jste na to zvyklí.

Odpoledne si po obědě dáte šálek kávy, aniž byste nad tím přemýšleli – jste zvyklí.

Jakmile přijdete domů, už si kávu dáte nebo nedáte – podle zvyku… rozumíte, co vám tím chceme naznačit? Vše je jen o zvyku. Je jasné, že když na nový a zdravější životní styl nejste zvyklí a nepatří do vaší každodenní rutiny, je šance, že jej brzo vzdáte velmi vysoká. Proto doporučujeme vybudovat si návyk nový!

Jak začít s budováním nových návyků

Dříve, než s návyky začnete, radíme vám to neuspěchat. Vše si klidně promyslete a postupujte spíše po drobných krůčcích než chvatných skocích. Jedině tak si budete moci zvyknout a nové zvyky začlenit do vašeho režimu.

Začít můžete třeba s tím, že si ráno místo nezdravé snídaně dáte něco zdravého nebo že před obědem uděláte 20 dřepů. Je úplně jedno, jaký nový zvyk začleníte, vyvarujte se ale následujícího:

  • rozhodně se nesnažte vaši rutinu zcela překopat, pro začátek zvolte jeden zvyk, který chcete začlenit nebo jen změnit,
  • plánujte si změny podle harmonogramu, je jasné, že některé věci, jako je rodina a domácnost zůstanou neměnné,
  • nenechte se vyvést z míry, když párkrát sejdete z cesty a vrátíte se ke svým starým zvykům, hned jak to bude možné, opět naskočte do rozjetého vlaku vaší změny.

Co všechno se dá změnit?

Například to, že si místo smaženého koblížku začnete ráno dávat tmavé pečivo se zeleninou. Také to, že si místo kávy ráno doma dáte vodu s citrónem. Změnit můžete i počet cigaret, které vykouříte. Třeba tak, že tu první si dáte ne už doma, ale až o přestávce v práci.

Jak dlouho trvá, než si na nový návyk zvyknete?

To je velmi individuální. Důležité je, abyste váš nový návyk zprvu opakovali i přes vaši nevoli a nechtění. I když se vám ráno nebude chtít vstát, vstaňte a běžte cvičit a pak další den znovu a další den znovu. Uvidíte, že po šesté, sedmé to už půjde téměř automaticky. Důležité je opakování.

Jakmile si na nový návyk zvyknete, nepřijde vám, že něco musíte, stane se vaší automatickou součástí. Dřepy po ránu budou tak samozřejmé jako čistění zubů.

Andrea Nováková – autor článku